Een nieuw logo voor Woluwe1150
Onze gemeente werkt sinds enkele maanden aan de creatie van een echte visuele identiteit, in overeenstemming met de modernisering van haar administratie, met inachtneming van de waarden die haar dierbaar zijn. Wij zijn verheugd u het resultaat voor te stellen van de eerste grote stap in deze grafische modernisering: een nieuw logo, dat u geleidelijk aan op al onze communicatiemiddelen zult zien verschijnen!
Wij wilden dat dit logo de identiteit van Sint-Pieters-Woluwe zou weerspiegelen. Daarom zijn wij begonnen met een opsomming van alles wat volgens ons het DNA van onze gemeente vormt:
- haar groene karakter;
- de belangrijke aanwezigheid van water, door de waterloop die het haar naam gaf (de Woluwe), maar ook de talrijke vijvers;
- de tram (aanwezigheid van het Trammuseum en verschillende lijnen, waaronder de 39 en 44);
- de gezelligheid, het dorpsgevoel;
- het residentiële aspect;
- de internationale, kosmopolitische gemeenschap;
- haar dynamiek, met de aanwezigheid van talrijke winkels, sport- en culturele voorzieningen, enz.
Op basis van een nauwkeurig bestek, waarin deze elementen waren opgenomen, hebben wij een aanbesteding uitgeschreven bij verschillende onafhankelijke bedrijven en grafische ontwerpers. De kandidaten werden beoordeeld op basis van de prijs van hun offerte (zoals bij elke overheidsopdracht), maar ook op basis van eerdere realisaties, die door een interne jury werden beoordeeld. Iedereen was het unaniem eens over de winnaar, mevrouw Aurore Caberghs.
Zij heeft toen snel de verwachtingen van het College en de administratie kunnen integreren, zodat het logo dat wij u vandaag voorstellen, snel werd goedgekeurd. Dit logo is resoluut modern, en biedt een dubbele lezing: eerst de “1150”, de postcode van de gemeente, en vervolgens de letters “W, S en P”, de letters die de initialen van de gemeente vormen.
De identiteit van de gemeente wordt op verschillende manieren opgeroepen:
- de parallelle staven die de letters “SPW” vormen, doen denken aan tramrails;
- de “0” symboliseert ook het ovaal van het Dumonplein;
- de gekozen kleuren, groen en blauw, zijn een verwijzing naar de vele groene ruimten en waterpartijen in de gemeente;
- de rondheid en het vrolijke aspect van het logo verwijzen naar het vriendelijke en intergenerationele karakter van onze gemeente;
- de baseline met de namen “Sint-Pieters-Woluwe” en “Woluwe-Saint-Pierre” respecteert de tweetaligheid van onze gemeente.