eLegalisation

Sedert 3 april 2024 kan iedere burger, die beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), via de publieke site eLegalization een legalisatie of apostille aanvragen voor verschillende documenten.

 

Welke documenten kunnen aangevraagd en voorgelegd worden voor legalisatie/apostillering? 

  • De documenten/elektronische attesten uit het bevolkingsregister beschikbaar in Mijn DOSSIER.
  • Akten van burgerlijke stand die zijn aangemaakt na 31 maart 2019 en de reeds gemigreerde akten in de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS).

De verschillende formaten van akten zijn beschikbaar (afschrift, uittreksel, meertalig uittreksel Conventie van Wenen).

Aandacht: is de akte nog niet gemigreerd in de DABS, dan moet de burger eerst de migratie ervan vragen bij de gemeente of het beroepsconsulaat van inschrijving in het bevolkingsregister of bij de gemeente of het beroepsconsulaat die de oorspronkelijke papieren akte opstelde.

De gemeente of het beroepsconsulaat die de oorspronkelijke akte opstelde, migreert de akte in de DABS. 

 

Hoe toegang krijgen tot het burgerportaal?

De toegang verloopt via de publieke site eLegalization met behulp van de eID en het CSAM-portaal.

 

Hoe een aanvraag indienen?

1. De burger maakt verbinding met de site via de tab “aanmelden als burger” en klikt vervolgens op “nieuwe aanvraag”.

2. De burger kiest de oorsprong van het document (Mijn Dossier of DABS).

3. De burger kiest het document en de gewenste taal (Nederlands, Frans of Duits) en het formaat (enkel voor de akten) 

4. De burger vult de verschillende velden in (land van bestemming en e-mailadres).

5. De burger klikt op “indienen”.

 

Behandeling van de aanvraag

De ingediende aanvraag wordt behandeld binnen de 24u (tijdens werkdagen).

Zodra de aanvraag is verwerkt, wordt per e-mail een elektronisch betalingsverzoek naar de aanvrager gestuurd.

Nadat de betaling is gedaan, is het gelegaliseerd/geapostilleerd document onmiddellijk beschikbaar in LegalWeb.